(Trigger warning voor seksueel geweld, racisme, nazisme, homofobie en lesbofobie)
Op alternatief muziekfestival Ieperfest zou oorspronkelijk gezien de band Impaled Nazarene optreden, een band die gekend is om hun racistische en homofobe statements. Met songteksten zoals:
“Listen you fucking homo boys, your time has come
And if you are a lesbian, you still got a cunt to rape
It is unnatural!”
en
“Why should we tolerate Pansy faggot shit
Not even in an animal world Male sucks male dick
Zero tolerance No fucking rights
Monkey fucks monkey
Punishment is aids”
en
“I raped her because I did not / Wanna waste a good erection”
is het niet verwonderlijk dat er massaal protest kwam. Ze hebben ook nog teksten over “The Burning Of Provinciestraat (straat met veel mensen met migratieachtergrond)” en over “untermenschen – 1, 2, 3… arbeit macht frei” en nog veel meer.
De verwondering is vooral bij de vraag: waarom is die band ooit gepland bij Ieperfest? En, toen het probleem eenmaal aangekaart werd, waarom duurde het zo lang? De band werd namelijk pas geschrapt toen de discussie erover ontplofte op sociale media.
Ieperfest is dan ook niet zomaar een festival. Het alternatieve ecologische festival is een interessante plaats, met een organisatie die zich altijd al heeft uitgesproken tegen seksisme en racisme, en dat anti-seksistisch en anti-racistisch engagement toont met workshops en stands in de “More than music” tent.
FEL had het probleem met die groep in mei 2017 al aangekaart. Dat de reactie pas kwam na het massaal protest in juni wijst er al op dat het voor de organisatoren geen kwestie van principe was, maar één van imago.
De officiële mededeling op 6 juni hierover is nogal problematisch:
“Dear music lover,
After a firm debate – that’s what you do in a democracy – the organization decided to cancel Finnish band IMPALED NAZARENE (in mutual consent). Otherwise we can no longer guarantee everyone’s safety at our beloved festival.
For 25 years Ieperfest stands for the values the festival always stood for. Nothing has changed! Also, in this matter or in any matter, the organisation was, is and will be always open for discussion. Instead we are confronted with ‘internet hero’ calls for hate and violence. Everything we do not stand for!
Ieperfest consists entirely out of volunteers. People with boundless love for music, but also full-time jobs, families and children. Threatening the personal integrity of our volunteers and visitors in today’s context of attacks and raging violence… some of you should think twice!”
Deze, laten we zeggen, marketing speak, zegt niets over de principes van Ieperfest. Het zegt niets over de onaanvaardbare teksten van de groep. In tegendeel, deze tekst draait eigenlijk het verhaal om en legt de schuld bij de mensen die moedig genoeg waren om te protesteren.
De officiële aanleiding om de band te schrappen is zogezegd veiligheid. Niet de veiligheid van bijvoorbeeld homo’s en lesbiennes die naar het festival willen komen, maar de veiligheid van de band en het bredere festival. Het statement verwijst naar de hedendaagse context van terroristische aanslagen en maakt daarmee een heel problematische link. Plots is iedereen die protesteert een potentiële terrorist in plaats van simpelweg mensen die Ieperfest op hun eigen principes willen wijzen.
Het doel is bereikt zou je zeggen, wat valt er nog te klagen? Maar het gaat helemaal niet over deze ene band alleen. Ieperfest heeft zich namelijk niet verontschuldigd over het plaatsen van deze band. Wat verhindert Ieperfest om volgend jaar weer een dergelijke band te plannen. Gaan ze dan wel kijken naar de reputatie van bands of niet? Ze zeggen er helaas niets over.
In een latere reactie in de discussie ging het verder nog over choqueren. Ieperfest:
“we zijn zeker niet bang van de choquerende kant van deze of eender welke andere band die we ooit geboekt hebben en nog zullen boeken. Er werden echter door bepaalde personen ernstige fysieke bedreigingen geuit tegenover de band en ons als organisatie indien we de band zouden laten spelen. En in deze tijden willen we de veiligheid van iedereen op het festival (bands, vrijwilligers en bezoekers) optimaal garanderen. Vandaar deze beslissing.”
Het is opvallend hoe vaak principiële protesten afgedaan worden als “nergens tegen kunnen” of de problemen goedgepraat met “ze willen alleen maar choqueren”. Dat mensen willen choqueren kan ons eigenlijk niet schelen. Ze doen maar. Haat verspreiden, dat is iets anders. Hoe moeten homo’s en lesbiennes zich nog veilig voelen op dit festival? Maar over hun veiligheid ging het niet in het antwoord van Ieperfest.
Het gaat terug op discussies over “vrije meningsuiting” die vaak in (pseudo)politieke discussies opduiken. Maar racisme, homofobie, seksisme… dat is geen mening. Dat is een misdaad. Haat verspreiden over al onderdrukte minderheidsgroepen is onaanvaardbaar. En een alternatief festival als Ieperfest, dat progressieve waarden officieel hoog in het vaandel draagt, zou dat ook moeten weten.
Daarom zouden verontschuldigingen op zijn minst wel op zijn plaats zijn.
Dit artikel verscheen oorspronkelijk op de website van FEL (Feministisch en Links)